کنکور ارشد مکانیک

پیام مشاور- کنکور ارشد مکانیک- شماره سوم

  سلام به همه داوطلبین عزیز

هدف از نوشتن این متن توضیح در مورد روش‌های خلاصه‌نویسی می باشد.

یه چیز خیلی جالبی که هست وقتی از هر شخصی راجب خلاصه‌نویسی می‌پرسی یه روش خاصی و توضیح میده! یعنی در کل می‌بینم که چند نفر یه روشی و میگن و چند نفر دیگه یه روش دیگه‌ایی و! من خودم از خیلی‌ها راجب خلاصه نویسی سوال میکردم و جواب‌های نامفهوم زیادی و می‌گرفتم که انگار از دید گوینده خیلی عادی بود ولی از دید من واقعا پیچیده و شاید غیر قابل اجرا! خوب راجبش خیلی تحقیق کردم و یسری تجربیات شخصی پیدا کردم که اینجا میارمشون.

اول از همه این و می‌خوام بگم خلاصه‌نویسی یه مهارت هست و اصلا قابل انتقال دادن به کسی نیست! یعنی چی؟ یعنی اینکه من الان بیام بگم خلاصه‌نویسی اینجوری هست و شما از فردا بهترین خلاصه‌نویسی و متناسب با شخصیت خودتون داشته باشید. این کار یجورایی با تجربه شخصی من نشد هست! بلکه باید یسری مطالب و یادبگیرید و شروع کنید به کسب مهارت خلاصه‌نویسی دروس.

خوب من از یه اشتباه توی خلاصه‌نویسی شروع میکنم و اون اینه که خیلی میبینم بچه‌ها بجای خلاصه‌نویسی، جزوه‌نویسی میکنن. یعنی میان کل درس و از صفر تا صد پیاده میکنن توی دفترشون! خوب من همیشه به این دسته از بچه ها می‌گفتم چرا از کتاب یا جزوت یه کپی دیگه تهیه نمیکنی!؟ واقعا میبینی حجم جزوه مثلا ۲۰۰ صفحه هست بعد طرف در بهترین حالت اومده ۶۰ ، ۷۰ صفحه  نوشته. خوب این خوبه که اومده حجم جزوه یا کتابشو کمتر کرده ولی واقعا خلاصه نویسی نکرده. در مرحله بعدی میام این و توضیح میدم که برای خلاصه نویسی هیچ‌وقت نیاید سریع بعد از مطالعه درس جدید خلاصه‌نویسی کنید چون مطالب براتون جدید هست و حس می‌کنید که ممکنه همشونو یادتون بره و برای همین میاید بیشتر جزوه‌رو توی دفترتون پیاده می‌کنید.

خوب! حالا راجب قسمت‌های مختلف یا بهتر بگم روش‌های مختلف خلاصه نویسی صحبت میکنم. یکی از مراحل خلاصه نویسی ایجاد درختچه دانش هست. چیز عجیبی نیست شبیه فهرست نوشتن، مثلا من میام یه مبحثی تموم می‌کنم و شروع می‌کنم به نوشتن تیتر‌های اون مبحث و کمی توضیح راجبشون که مثلا از این مبحث میرسیم به فلان و همینجور ادامه میدیم میریم جلو :

خلاصه نویسی

حالا این که من نوشتم کامل نیست، فقط خواستم شکلش و نشون بدم. (برنداری بنویسیش توی خلاصه نویسیت!) خوب یه مرحله دیگه خلاصه نویسی فرمول‌نویسی هست مخصوصا برای درسی مثل اجزا: یعنی بیا فرمول ها را برای هر فصل توی کاغذ پیاده کنی اگر هم شد براش یه مثال کوچیک بنویسی اگر هم ننوشتی اشکال نداره ولی این که یه توضیحی راجبش بنویسی به زبون خودت و کل فرمول‌های یه فصل و کنار هم داشته باشی خیلی خوبه.

یه مرحله دیگه نکته نویسی هست: مثلا تست هایی و حل میکنی توشون به نکاتی میرسی که قبلا جایی نخوندیشون پس اون نکته ایی که یاد گرفتی و بنویسش و یا ممکنه توی درسنامه یه نکته ایی باشه که مدام فراموشش میکنی. می‌تونی اونم بنویسیش.

خوب تا اینجا فعلا بسه الان می‌خوام یه چیزی و توضیح بدم! فکر کن رفتی یجا و چند ماه زمان گذاشتی یا حتی یک هفته و یه فنی و یاد گرفتی توی اون لحظه به یه آمادگیی رسیدی که براش یه تایمی و خرج کردی و اگر اون فن یا اون هنر و رها کنی و بعد یک ماه برگردی حداقل باید چند روز بزاری تا دوباره به اون سطح آمادگی اون روز برسی که آماده بودی. حالا فکر کن اون روزی که آماده بودی کل داده‌هات و با زبون خودت پیاده میکردی روی کاغذ (یعنی اون فهم خودت و ازون مطلب که براش زمان گذاشتی و کسبش کردی) بعد ۳ ماه برمیگشتی و اون کاغذ و فقط می‌خوندی. درجا می‌رسیدی به اون سطح آمادگیت. خوب.

یه مرحله دیگه که من از همه بیشتر بهش توجه میکنم این مرحله هست که وقتی روی یه فصل به یه تسلطی رسیدی بیای اونو پیاده کنی روی کاغذ و نحوه نوشتنش واقعا یه مهارت هست که باید با چند بار انجام دادن کسبش کنی و این به نظرم بهترین قسمت خلاصه نویسی هست. فقط با زبان و درک خودت. خلاصه کلی راه‌های دیگه هم هست که خودتون وقتی خلاصه‌نویسی و انجام میدید بهش می‌رسید و میشه تکنیک شخصی شما…

باور کنید باید دست به قلم بشید و انجامش بدید تا کم کم مهارتش و کسب کنید ولی وقت خودتونو با جزوه‌نویسی از روی یه جزوه دیگه هدر ندید. در کل خلاصه‌نویسی یه مهارتی که باید با تمرین کسبش کنید و شخصی سازیش کنید.. برای همینه که خلاصه نویسی کسی هم واقعا به دردتون نمیخوره. باید به زبون خودتون باشه و به روش شخصی خودتون.

امیدوارم کمی تونسته باشم کمکتون کنم.

بهترین ها برای شما.

کریمیان

———————————————————————————————————————————————————
دانشجویان محترم جهت پرسش سوالات مشاوره ای خود میتوانند زیر این پست نسبت به طرح سوال اقدام نمایند، این پرسش ها توسط جناب مهندس کریمیان به صورت روزانه پاسخ داده خواهد شد.
همچنین چنانچه دانشجویان در مورد منابع کنکور ارشد مهندسی مکانیک سوالی دارند میتوانند به آدرس زیر که درآن  منابع کنکور ارشد مهندسی مکانیک معرفی گردیده است مراجعه نمایند:

نظرات کاربران

    متاسفیم! برای ثبت دیدگاه باید وارد شوید!

    لینک کوتاه شده
    0