کنکور ارشد مکانیک

باید ها و نباید ها رشته مکانیک و کنکور ارشد و دکتری مکانیک از زبان استاد علی سرلک

بنابر احتیاج داوطلبین طی مصاحبه ای که گروه مشاوره گروه آموزشی استاد سرلک با استاد داشتند تعدادی  از دغدغه دانشجویان با ایشان مطرح شده و تعدادی از سوالات کلیدی در کنکور ارشد و دکتری و بحث آینده شغلی از ایشان پرسیده شده است.
در خدمت استاد سرلک هستیم با سوابق درخشان در حوزه کنکور ارشد و دکتری مکانیک، صنعت و حوزه دفاعی کشور که دانشجویان محترم میتوانند رزومه کاری استاد را بر روی سایت مطالعه فرمایند.
1. با سلام، استاد خیلی ممنون از وقتی که در اختیارمون گذاشتید و همونطور که میدانید متن این مصاحبه بر روی سایت منتشر خواهد شد.
سلام خدمت شما و تمام گروه ضمن خسته نباشید بابت ترم سنگینی که شروع شده امیدوارم متن  این جلسه برای دوستان مفید باشد.

2. به نظر شما برای کنکور ارشد یا دکتری شرط موفقیت چیست و چه عواملی موجب موفقیت یا شکست میشوند؟
ببینید اول از همه من از همه دانشجویان عزیزی که این متن رو میخونند میخوام با خودشون یک دودوتا چهارتایی داشته باشند ببینند آیا خوندن ارشد  یا دکتری تغییری در زندگیشون ایجاد میکنه یا خیر، بعد دنبال این باشند که ببینند چطور میشه موفق شد، چون من میبینم عده ای فقط دارند همینطور چون بقیه ارشد و دکتری میگیرند اونها هم میگیرند، اول یابد نیاز رو در خود احساس کنند که نیاز دارند برند مقطع تحصیلات تکمیلی بخونند بعد وارد این میدان رقابت بشند.
اگر شما بخواید کنکور ارشد و دکتری مکانیک بخونید اول از همه باید انگیزه یا اون نیازه باشد چون اگر اون نیاز نباشد امکان موفقیت بدون شک پایین خواهد آمد، پس مجددا تاکید میکنم که انگیزه و احساس نیاز به تحصیلات تکمیلی شرط اول ورود به این رقابت هست، حال فرض کنید شرط اول برقرار شده ببینید کنکور ارشد یک کنکور هست با تعداد دروس زیاد و تست های کم از هر درس پس کار ساده ای نیست( البته مقایسه ای که من انجام دادم بین مثلا رشته مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی یا مهندسی عمران می باشد)، به همین خاطر بچه ها اگر ندونند  لازم نیست همه دروس رو بخونند، همون اول جا میزنند، پس اولا در کنکور ارشد نیاز به خوندن همه دروس نیست، پیشنهاد من این هست که دانشجویان محترم با توجه به نقاط قوت و ضزایب گرایش مورد نظرشون با مشورت با اصحاب صاحب نظر اقدام به انتخاب دروس کنند، بعد از انتخاب دروس شیوه های متفاوتی برای مطالعه هست ، کتاب، کلاس آنلاین و ویدیو ….. . البته فرقیم ندارد همه خوب هستند ما منبع آموزشی بد نداریم فقط هر کدام  از این مسیر ها یکسری ویژگیهای خوب دارند یکسری ویژگی های بد. حتما حتما این رو آندرلاین کنید دانشجوها بعد از اینکه مطالعه کتاب ها رو انجام دادند وابستگیشون رو نسبت به درسنامه کتاب ها با زدن تست کم کنند یعنی باید به قدری تست بزنند که دیگر نیاز به مراجعه به درسنامه کتاب ها نباشد. خیلی به دانشجویانی در این سالها برخورد کردم که مدام درسنامه ها را تکرار کردند و تستی نزدند با کم زدند و نتیجه خوبی هم نگرفتند، حتما حتما دانشجویان عزیز اقدام به زدن تست با حجم بالا کنند.

دانشجویان دکتری هم که 3 درس تخصصی در دفترچه تخصصی  دارند و دو درس هم در دفترچه عمومی دارند. دروس تخصصیشون رو جدی بگیرند چون ضریب 4 دارد و خیلی کسب رتبه در کنکور دکتری اگر با برنامه پیش برند سادست البته خب حتما عزیزان دکتری ما میدونند که دکتری دو بخش دارد یکی آزمون یکی هم مصاحبه و سوابق تحصیلی که هر کدام 50% تاثیر دارند.

3. استاد اینکه بچه ها کارنامه های سال قبل رو بررسی میکنند چه تاثیری در نتیجه خودشان دارد؟
ببینید من خودمم کنکور ارشد که میخواستم بدم  خیلی کارنامه های سال و سالهای قبل رو نگاه میکردم ولی الان میتونم به صراحت بگم چند سال اخیر درصد ها خیلی پایین بالا شد  و شاید مرجع خوبی برای سنجش نباشد و تخمین رتبه و نزم افزارهای تخمین رتبه را قبول ندارم بهترین حالت برای سنجیدن وضعیت خود شرکت در آرمون می باشد البته میتوانند خودشون خونه آزمون بدند.

4.پیش بینی شما از کنکور پیش رو برای مقطع ارشد و دکتر چیست؟
من احساس میکنم کنکور سخت تری باشد نه از لحاظ سطح سوالات بلکه از این لحاظ که ما هر ساله دانشجویانمون در دانشگاه های برند مثل شریف امیرکبیر و تهران و…. تعدادیشون پذیرش میگرفتند و از ایران میرفتند ولی امسال با توجه به بسته شدن مرز ها بخاطر شرایط کرونا احتمالا این عزیزان هم در کنکور به رقابت با سایر داوطلبین میپردازند پس یکم کار عزیزان در مقطع ارشد و دکتری سخت تر خواهد شد.

5. برای کسی که تا امروز (20 آبان) شروع نکرده دیر نیست؟
ببینید هیچوقت برای شروع دیر نیست ولی شاید نشه به رتبه های خوب رسید اگر خیلی دیر شروع کنیم، الان زمان خوبی هست بچه های دکتری که درس تخصصی بیشتر ندارند میتونند با برنامه برسونند خودشون رو بچه های ارشد هم که کنکورشون رفته خرداد میتونند الان شروع کنند و رتبه خوب هم کسب کنند پس اصلا دیر نیست بچه های دکتری حتی اگر  دی هم شروع کنند و پایه متوسط داشته باشند میتونند رتبه خوب کسب کنند بچه های ارشد هم به نظرم با پایه متوسط میشود از بهمن هم  شروع کرد و رتبه خوب کسب کرد ولی پیشنهاد من این هست زیاد دیگه به تاخیر نندازند شروع کردنشون رو که انشا… دانشگاه های سطح 1 تهران رو از دست ندهند یک توصیه هم اینجا به بچه ها دارم برای حرف مردم وارد هر دانشگاهی نشید، خوب بخونید و دانشگاه های تاپ قبول بشید تا انشا… اتفاقات خوبی درآینده براتون رقم بخورد.

6. استاد دمقطع تحصیلات تکمیلی چه امتیازاتی برای آقایان که دنبال سربازی هستند دارد؟
ببینید من خودم هم سربازی به اون شکل مرسوم نرفتم همیشه هم خدمت عزیزان گفتم، البته شیوه خدمت ما به کشور به صورت علمی بوده، دانشجویانی که دانشگاه های خوب قبول میشوند و امتیازات نخبگی و شرایط گرفتن پروژه ها را دارنداز طرف بنیاد ملی نخبگان به دانشگاه عالی دفاع ملی معرفی میشوند و در آنجا با تعریف یک پروژه جایگرین خدمت سربازی خود را به صورت انجام پروژه میگذارنند و میتوانند بعد 14 ماه اقدام به دریافت کارت پایان خدمت کنند.

7. استاد برای ورود به بازار کار با توجه به آنکه شما تجربه کار در محیط آکادمیک، صنعتی و …. داشته اید، فارغ التحصیلان رشته مکانیک باید چه مهارتهایی را با خود به همراه داشته باشند؟
خیلی دوست دارم در مورد این قضییه صحبت کنم، ببینید من خب کنکور ارشد و دکتری شاید حوزه دوم یا سوم فعالیتم باشد همانطور که در سایت خورده در صنعتم به عنوان مدیر پروژه و RD در پروژه های ملی حضور داشته و دارم. ببنیید من خاطرم هست از دوران دانشجویی سال سوم یا چهارم مدام دوستان هم کلاسی پروژه هایشان را در درسهای مختلف به من میدادند منم نمیتونستم نه بگم و خدا رو شکر موجب شد اولا  خیلی از نرم افزارهای مکانیک رو یاد بگیرم بعد همزمان با تحصیل در کارشناسی TA تقریبا اکثر درسهای مکانیک بودم واین کمک میکرد من بیشتر یاد بگیرم به عزیزان هم همین پیشنهادات رو دارم اولا خیلی خوب درسها رو پاس کنند با معدل  و درک بالا ثانیا نزم افزارها رو چه طراحی چه تحلیلی چه کد نویسی رو خیلی خوب یاد بگیرند  بعد هم ببینید مهندسی سفره ای که دارد خیلی بزرگ هست، از نظام مهندسی  و بحث های ساختمانی گرفته تا حوزه نفت ، خودرو  و دفاعی کشور عزیزمان ایران پس خود رو محدود به یک کار نکنید چون ظرفیت ها و استعداد های شما شاید در سایز حوزه ها باشد.

8. خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید، استا اگر سخن آخری با بچه ها مانده بفرمایید.
خیلی ممنون از این چند دقیقه ای که اختصاص دادید برای همه عزیزان آزروی سلامتی و موفقیت دارم و به عنوان آخرین کلام میگم همیشه به آینده امیدوار باشند و همیشه بیشترین تلاش خودشون رو از خودشون نشون بدند مابقیش رو به خدا واگذار کنند و مطمعن بشند که موفق خواهند شد من هم شرایط پر استرس و پر دغدغه ورود به بازار کار رو یکروز مثل همه این عزیزان تحمل کردم ولی همیشه به آینده امیدوار بودم.

تعدادی از کارنامه های کنکور ارشد و دکتری مکانیک سال 1399 در پیوست آمده است
کارنامه های کنکور ارشد مکانیک 1399:

کارنامه کنکور ارشد مهندسی مکانیک 1399

کارنامه کنکور ارشد مهندسی مکانیک 1399

کارنامه کنکور ارشد مهندسی مکانیک 1399

کارنامه کنکور ارشد مهندسی مکانیک 1399

کارنامه کنکور ارشد مهندسی مکانیک 1399

کارنامه کنکور ارشد مهندسی مکانیک 1399

کارنامه کنکور دکتری مکانیک 1399

کارنامه دکتری تبدیل انرژی

کارنامه دکتری تبدیل انرژی

کارنامه دکتری تبدیل انرژی

کارنامه دکتری تبدیل انرژی

کارنامه دکتری تبدیل انرژی

کارنامه دکتری تبدیل انرژی

نظرات کاربران

    متاسفیم! برای ثبت دیدگاه باید وارد شوید!

    طرح بتا کنکور ارشد مکانیک
    مهندسی مکانیک
    استاد سرلک

    طرح جامع بتا(طرح ویژه کنکور کارشناسی ارشد مکانیک ۱۴۰۴)

    مقدمه:
    برای قبولی در کنکور ارشد  خواندن تمام دروس به اکثر داوطلبان پیشنهاد نمیشود چرا که در کنکور ارشد برای هر گرایش یک سری دروس دارای ضرایب بالا می باشد و بقیه دروس از اهمیت کمتری برخوردار است.
    همچنین بحث های اقتصادی و توجه به وضعیت دانشجویان همیشه از دغدغه های این گروه آموزشی بوده است بنابراین سعی شده است حداقل دروس برای قبولی در کنکور ارشد به طوری که کسب رتبه 1 و 2 رقمی هم ممکن باشد در پک های جمع آوری شده است.
    وجود مشاور در هر طرح آموزشی مکمل آموزش های اساتید است و نقش کلیدی داشته به همین منظور در طرح بتا یک مشاور به مدت یکسال در تمام مسیر همراه شماست.

    ادامه مطلب »
    لینک کوتاه شده
    0